Transport międzynarodowy
Podstawowym aktem prawnym regulującym działalność transportową w Polsce jest ustawa o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. z dnia 30 października 2001 r.). Jej uchwalenie było jednym z ważniejszych i podstawowych wymogów akcesyjnych związanych z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Transport chłodniczy stanowi ważne ogniwo całego łańcucha żywnościowego „from farm to fork”(od pola do stołu). Systematycznie wzrasta zapotrzebowanie na chłodnicze środki transportu żywności, co wynika z utrzymującego się na wysokim poziomie udziału żywności mrożonej, ale również wzrastającego popytu na żywność mało przetworzoną, wymagającą chłodzenia podczas transportu.
Dobór odpowiednich środków transportu w różnych dziedzinach gospodarki jest bardzo ważnym elementem, ponieważ producenci oczekują od firm przewozowych aby ich ładunki były przewożone w jak najlepszych warunkach. Największe wymagania dotyczą przewoźników żywności aby była odpowiednio przechowywana i transportowana. Rozmieszczeni w różnych miejscach producenci i konsumenci żywności przyczynili się do rozwoju transportu chłodniczego.
Firmy przewozowe zajmujące się transportem ładunków szybko psujących się muszą przewozić żywność w specjalnych warunkach, niedostosowanie się do tych warunków może spowodować nieodwracalne zmiany fizyczne, chemiczne oraz zmiany jakości żywności co wiąże się z utratą ładunku oraz pokryciem kosztów tego ładunku.
Transportem chłodniczym przewozi się rocznie 40 do 50 mln ton żywności na świecie, z czego blisko połowę stanowią świeże owoce i warzywa. Należy się spodziewać że udział świeżych surowców roślinnych oraz żywności zamrożonej w transporcie na dalekie i średnie odległości będzie w przyszłości szybko wzrastać. Istotnego znaczenia nabierają w związku z tym problemy dotyczące przewozu żywności.
Jakość i trwałość przewożonej schłodzonej żywności zależy przede wszystkim od:
- warunków klimatycznych panujących w przestrzeni ładunkowej (kontenerze, nadwoziu, wagonie kolejowym, ładowni statku morskiego);
- rodzaju opakowań i sposobu ich rozmieszczania;
- stanu higienicznego produktu i wnętrza środka transportu;
- czasu transportu.
Głównym parametrem określającym klimat w otoczeniu produktów spożywczych jest temperatura – (jej wahania muszą być ograniczone do minimum). Zasadnicze znaczenie ma dobór optymalnego zakresu temperatur dla poszczególnych rodzajów ładunku.
Drugim z parametrów klimatu jest wilgotność. Z reguły parametrem tym się nie steruje, lecz ustala się on samoczynnie. Podczas transportu produktów żywnościowych istotny jest także ruch powierza w załadowanej przestrzeni. Ułożenie przewożonych produktów winno zapewnić ich omywanie schłodzonym powietrzem. Ograniczenie strat, wywoływanych rozwojem mikroorganizmów, wymaga utrzymania wysokiego standardu higieny wnętrza środka transportu i bardzo starannej selekcji jakościowej produktów.
Czas transportu w przypadku przewozów na dalekie odległości musi być uwzględniony jako składowa czasu magazynowania. Należy w tym miejscu nadmienić że w niektórych grupach produktów spożywczych optymalny czas przechowywania może być zbliżony do czasu transportu. Środek transportu należy więc traktować jako specjalny rodzaj przechowalni lub magazynu.